online inzage icoon voor projecten

Huisartsen zien dagelijks patiënten op hun spreekuur met klachten waarbij een kleine chirurgische ingreep nodig is. Veel ingrepen en behandelingen kunnen patiënten door een huisarts laten doen. Niet elke huisarts verricht alle ingrepen, maar een collega in de omgeving misschien wel. Huisartsen kunnen dan horizontaal verwijzen naar gespecialiseerde en ervaren collega-huisartsen. Door te verwijzen binnen de eerste, in plaats van naar de tweede lijn, voorkomen we onnodig duurdere zorg. 

Nut van horizontaal verwijzen

  • De patiënt kan veel sneller, lokaal én laagdrempelig worden geholpen.
  • Het scheelt de patiënt in de kosten van zijn/haar eigen risico, kosten zijn lager bij de huisarts dan in het ziekenhuis. 
  • Er kan worden voorkomen dat zorg in de 2elijn stagneert | Juiste Zorg op de Juiste Plaats. 
  • Het maakt laagdrempelige overdracht van kennis mogelijk.
  • Er is keuzemogelijkheid van verwijzing door de huisarts in zorgdomein.

Bij ons in de regio

vinkje met in 2023Het horizontaal verwijzen naar gespecialiseerde huisartsen voor kleine verrichtingen is gestart in november 2023

Mediis heeft, in samenwerking met twee gespecialiseerde huisartsen werkzaam in Midden-Holland, en de chirurgen van het Groene Hart Ziekenhuis het afgelopen jaar gewerkt aan de mogelijkheid tot laagdrempelig horizontaal verwijzen. Als onderdeel van dit project hebben de twee huisartsen meegelopen op de afdeling chirurgie en zijn er kortere lijnen gekomen tussen deze twee huisartsen en de afdeling chirurgie van het Groene Hart Ziekenhuis.

Behandelmogelijkheden

Het gaat om de volgende kleine verrichtingen:

  • Atheroomcyste
  • Lipoom
  • Wig (ingegroeide teennagel)
  • Electrocoagulatie voetwratten
  • Condylomata
  • Vasectomie
  • Oorlelcorrectie (gescheurde oorlel)

Gespecialiseerde huisartsen

foto Ybema en Daniels kleine verrichtingenDe twee gespecialiseerde huisartsen in de regio Midden-Holland zijn Sierk Ybema uit Gouda en Martijn Daniels uit Bodegraven. Zij zijn beide praktijkhoudende huisarts, en voeren al jaren zelf eenvoudige chirurgische ingrepen uit. Collega-huisartsen in de buurt zijn gewend om naar hen door te verwijzen. Zij breiden deze mogelijkheid nu uit naar huisartsen in de hele regio. Deze huisartsen kunnen snel en efficiënt basale zorg leveren zonder dat de patiënt doorverwezen hoeft te worden naar een specialist. 

Waar en wanneer

De behandelingen vinden plaats in behandelkamers waar zij over de juiste apparatuur beschikken om deze ingrepen hygiënisch en vakkundig uit te voeren. Patiënten kunnen terecht op één van onderstaande locaties. De tijden en dagen waarop een afspraak kan worden ingepland,zijn flexibel.

  • Huisarts Sierk Ybema | huisartsenpraktijk Ruting & Ybema |  Blekerssingel 41 in Gouda
  • Huisarts Martijn Daniels | medisch centrum Bodegraven | Willem de Zwijgerstraat 9-B in Bodegraven  

 Informatie icon pagina voor patientenVoor zorgverleners aangesloten bij Mediis 

 Projectverantwoordelijk bij Mediis

Marije den Hengst | projectleider 

contact

Klachten.2Wij vinden het belangrijk dat u als patiënt tevreden bent over onze zorg. Wanneer u ontevreden bent, stellen we het op prijs dat u dit met ons bespreekt. Wanneer wij op de hoogte zijn van uw onvrede, dan kunnen wij proberen het voor u op te lossen. Bespreek uw onvrede met uw huisarts. Leidt dit niet tot het gewenst resultaat of zijn uw klachten van een andere orde, dan kunt u een klacht indienen.

Klachten over Mediis

Mediis is aangesloten bij de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE). Zij onderzoeken en beoordelen ook klachten over aangesloten zorggroepen. De klachtenfunctionaris van de SKGE zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem en kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u vertelt, is vertrouwelijk. U kunt gebruik maken van het klachtenformulier van SKGE. De klachtenfunctionaris is te bereiken op telefoonnummer 088 | 022 91 90.

Klachtenformulier | SKGE

Geschilleninstantie huisartsenzorg

Als u er met uw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is. Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Meer informatie over de geschilleninstantie en haar werkwijze kunt u vinden in de informatiefolder hieronder en op www.skge.nl.

Informatiefolder | geschilleninstantie

Hulp bij indienen klacht of weten wat uw rechten zijn?

De afdeling Informatie- en Klachtenopvang Gezondheidszorg (IKG) van Zorgbelang Nederland kan u van advies voorzien. Een medewerker van IKG kan u ondersteunen bij het schrijven van een klachtbrief of bijstaan tijdens het gesprek met uw zorgverlener.Voor hulp en/of advies kunt u contact opnemen met de afdeling Informatie – en Klachtenopvang Gezondheidszorg (IKG).
Tel: 0900-2437070 of www.zorgbelang-nederland.nl

 online_inzage_icoon-voor_projecten.pngSteeds meer mensen hebben behoefte aan inzicht in de eigen medische gegevens. Vanaf 1 juli 2020 zijn huisartsen wettelijk verplicht om hun patiënten elektronisch inzage te geven in hun medisch dossier. Mediis is de regio-coalitie voor het OPEN-programma en zorgt ervoor dat de huisartsenpraktijken in Midden Holland online inzage van medische gegevens kunnen bieden aan hun patiënten. 

Het OPEN-programma ondersteunt huisartsen en huisartsenorganisaties om online inzage voor patiënten mogelijk te maken, via een portaal of persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). OPEN zorgt voor landelijke afstemming van de ICT-aanpassingen in de huisartsinformatiesystemen (HISsen) en bieden huisartsen en praktijkmedewerkers scholingsmogelijkheden en informatiemateriaal om patiënten voor te lichten. Belangrijk uitgangspunt is dat OPEN huisartsen via regionale coalities ondersteunt om aan te sluiten bij regionale wensen én behoeften. 

Online inzage geeft patiënten meer mogelijkheden voor zelfmanagement én kan uiteindelijk leiden tot een daling van zorgconsumptie. De patiënt is met deze inzage beter geïnformeerd, voelt zich meer betrokken bij zijn behandeling en zijn therapietrouw kan hierdoor toenemen. Ook is gebleken dat het vertrouwen van de patiënt in de arts kan toenemen wanneer hij inzage heeft in zijn medische gegevens. Met online inzage wordt het sneller duidelijk wat de patiënt zelf kan doen en waar hij hulp bij nodig heeft. 

Bij ons in de regio

icoon voltooid projectenpaginaDIt project is eind 2022 afgerond. Uiteraard heeft het project een doorlopend effect op het werken in de huisartsenpraktijken. Wij bedanken alle huisartsen voor hun inzet.

Mediis fungeert als regio-coalitie Midden Holland voor OPEN. Zij helpt haar huisartsen bij de implementatie, zo kunnen huisartsen efficiënt omgaan met de tijd en middelen in hun praktijk.

Mediis en haar leden doen mee aan de modules:
  • Basismodule | implementeren online inzage conform de richtlijn online inzage in het H-EPD door patiënt
  • Vervolgmodule |  stimuleren van gebruik online inzage door patiënten
  • Vervolgmodule | gegevens van patiënt naar zorgverlener

Informatie icon pagina voor patientenAlgemeen | achtergrondinformatie

 Informatie icon pagina voor patientenVoor zorgverleners aangesloten bij Mediis | OPEN

  • Voor de voorlichting richting patiënten kan de toolkit worden gebruikt.
  • Handout | tips, ervaringen en werkwijzen stappenplannen e-diensten | MijnGezondheid.net 
  • Handout | tips, ervaringen en werkwijzen stappenplannen e-diensten | Uw Zorg Online

Projectverantwoordelijk bij Mediis

Anouk Nijenhuis | beleidsmedewerker

contact

 Persoonsgerichte zorg icoon projectenMaatschappelijke ontwikkelingen als vergrijzing, het toenemend aantal chronisch zieken en de beperkte financiële middelen vragen om nieuwe oplossingen in de (keten)zorg. Persoonsgerichte zorg is zo'n oplossing. Het gaat om zorg afgestemd op iemands persoonlijke behoeften, wensen en voorkeuren. De zorgverlener benadert de persoon niet als patiënt, maar als mens. De manier waarop iemand in het leven staat wordt centraal gesteld.

Patiënten verwachten tegenwoordig dat zorgverleners en zorgorganisaties rekening houden met hun wensen en omstandigheden. Persoonsgerichte zorg sluit aan bij persoonlijke waarden, motivatie en doelen. Het is een manier om zorg op maat te bieden. De kans op het bereiken van de gezamenlijk gestelde doelen is bij inzet van persoonsgerichte zorg groter. Ook worden mensen gestimuleerd tot zelfmanagement en zelfzorg | positieve gezondheid en leefstijl.

Persoonsgerichte zorg wordt geleverd door een netwerk van professionals en organisaties uit zorg en welzijn. Het gaat hierbij om een samenhangend aanbod van zorg en ondersteuning. Samenwerking tussen diverse disciplines en tussen nulde, eerste, tweede en derde lijn is hierbij van belang.

Bij ons in de regio

Het programma persoonsgerichte zorg is een peiler van het kwalteitsbeleid van Mediis. Het doel is het ondersteunen van huisartsen en praktijkmedewerkers met producten, consultondersteuning en incompany-trainingen, die hen in staat stellen om patiënten de beste zorg op maat te geven. Denk aan samen beslissen, begrijpelijke communicatie en zelfzorg, positieve gezondheid en leefstijl. 

De huisartsen die werken met persoonsgerichte zorg, geven aan dat dit principe bijdraagt aan een betere relatie met patiënten. Er is sprake van effectievere consulten en meer inzicht in wat bij iemand werkt. Bovendien ervaren zij dat persoonsgerichte zorg bijdraagt aan inhoudelijker en leuker werk.

Informatie icon pagina voor patienten

Algemeen | achtergrond informatie

Informatie icon pagina voor patientenVoor zorgverleners aangesloten bij Mediis

Projectverantwoordelijk bij Mediis

Anouk Nijenhuis | beleidsmedewerker

contact

Huisartsen GGZ icoon voor patientenpng

De wachtlijst voor S-GGZ is lang. Het spreekuur van de huisarts wordt belast door patiënten die niet de juiste GGZ-zorg krijgen en daardoor (acute) ernstigere problemen ontwikkelen. De overlegtafel GGZ 18+ is een regionaal initiatief van de regio Hollands-Midden om patiënten op een soepele manier en op basis van multidisciplinair overleg op de plek te krijgen waar zij de best passende zorg en/of begeleiding krijgen.

Wekelijks worden patiënten, na akkoord, anoniem besproken aan de digitale overlegtafel. Een overleg duurt ongeveer 30 minuten. In dit half uur worden drie tot zes patiënten besproken. Huisartsen en POH-GGZ kunnen patiënten inbrengen bij wie het knelt. Het maakt daarbij niet uit of patiënten wel of niet in zorg zijn, en wel of niet op een wachtlijst staan.

Aan de tafel zitten relevante ketenpartners met mandaat om patiënten over te nemen, ook aanbieders van de sociale teams en welzijn. Voor elke ingebrachte patiënt wordt een oplossing geboden. De huisarts en/of POH-GGZ schuift online aan om de casus toe te lichten en te bespreken. Met elkaar wordt er alles aan gedaan om het vraagstuk van elke patiënt te beantwoorden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van elkaars expertise en worden, korte (communicatie)lijnen gecreëerd. Op deze manier kan de juiste zorg en begeleiding in worden gezet en ondertussen dalen de wachttijden. Trends in problemen worden aan de besturen van de deelnemende organisaties gemeld. 

Bij ons in de regio

icoon voltooid projectenpaginaDe overlegtafel GGZ 18+ is actief sinds maart 2022. De resultaten zijn positief. Wij roepen daarom huisartsenpraktijken op gebruik te maken van de overlegtafel. 

Elke dinsdagochtend overleggen huisartsen, POH-GGZ, GGZ-aanbieders, en vertegenwoordigers van het sociaal domein met elkaar tijdens de virtuele overlegtafel GGZ 18+ over wie, waar het beste geholpen kan worden. Er zijn sinds maart 62 casussen ingebracht waarvan 21 door huisartsen van Mediis. De huisartsen en POH-GGZ die casussen hebben ingediend zijn enthousiast. Vanaf de start doet de tafel wat er van werd verwacht: 

  • Een oplossing bieden voor patiënten en daarmee ook voor de inbrengende professional die klem zit
  • Partijen vinden elkaar en leren elkaar kennen
  • Lacunes & knelpunten in werkprocessen en gevolgen worden gezien door partijen aan tafel

 Informatie icon pagina voor patientenAlgemeen | achtergrond informatie

Informatie icon pagina voor patientenVoor zorgverleners aangesloten bij Mediis | aanmeldinformatie

  • Patiënten aanmelden voor de overlegtafel kan via het online aanmeldformulier POH-GGZ
  • Als Corpio online staat is het aanmeldformulier POH-GGZ te vinden op het dashboard Algemeen 

Projectverantwoordelijk bij Mediis

José Oostendorp | coördinator huisartsen GGZ

contact

­